de   futurist

Je gids uit de toekomst

  • Facebook - White Circle
  • Twitter - White Circle
  • Instagram - White Circle

Arrival: Nog nooit klonk 'Aliens' zo aantrekkelijk

In Denis Villeneuve's nieuwste film Arrival landen op twaalf plekken rond de wereld ruimteschepen. Terwijl de mensheid op zijn kop staat, proberen wereldleiders en 'eliteteams' erachter te komen wat ze willen, die aliens, met hun zwarte, zwevende ovalen. En hoe kun je daar beter achter komen dan het aan ze te vragen? Taaltovenaar Dr. Louise Banks (Amy Adams) moet ze die veelbelovende vraag stellen. Maar dan moet ze wel eerst 'Aliens' leren. En een taal leren kost tijd. Niet iedereen (iets met China) wil hier op wachten. Je voelt de dreiging waarschijnlijk al hangen. Nou, Banks ook.

 

 

 

De film is gebaseerd op het boek Story of Your Life uit 1998 van Ted Chiang die na een korte tegenstribbeling uiteindelijk meehielp met het filmscript. De film zou hetzelfde gaat heten - Story of Your Life - maar het testpubliek er voelde daar niets voor. O, Amerika.

 

Anders dan Chiang wellicht twintig jaar geleden kon voorspellen, heeft Arrival een vrij politieke lading. Hoe kan het ook anders wanneer tientallen landen nu letterlijk worden overspoeld met vluchtelingen. En dit was niet eens Villeneuve's bedoeling van de film. "Pas toen hij al af was, is hoe we omgaan met vreemde culturen die ons land binnenkomen zo urgent geworden. De film is vooral politiek vanwege die context." zegt Villeneuve in een interview met Cinema.nl.

 

Arrival is naast spannend, spacy en mooi vormgegeven, bovenal een film over taal. Het 'Aliens' moet immers ontcijferd worden. Daar doen Dr. Banks en wiskundige Ian Donnelly (Jeremy Renner) gedurende de film heel erg hun best voor. De nadruk ligt zo erg op het ontcijferen dat je zelfs als kijker meedenkt: zie ik een, hoe heet het, een syntactisch verband, ofzo? Gelukkig ligt de toekomst van de verhouding tussen aliens en aarde niet bij ons.

 

Opvallend is dat de Aliens, Heptapods genoemd in de film, communiceren in woorden, klanken, grammatica, syntaxis (is 'ie weer), en een eigen schrift en alfabet hebben. En dat is eigenlijk heel menselijk. Dieren, bacteriën, planten communiceren voor zover wij weten namelijk niet op zo'n manier. Zelfs computersystemen zoals The Matrix communiceren niet met woorden, maar met nullen en enen. Dat maakt de Heptapods sympathiek en zorgt dat we willen dat het goed afloopt in de film. In tegenstelling tot de aliens in Alien (1979), Independance Day (1996), of The Thing (1982) bijvoorbeeld. 

 

 

Villeneuve heeft ook de filmtaal ontzettend goed onder de knie en zet deze op een bijna venijnige manier in. En het maakt de boodschap van de film achteraf best een beetje meta.

 

Dit is de eerste sciencefictionfilm van Villeneuve die eigenlijk altijd wel een groot sf-fan is geweest. Hoe leuker hij dacht dat het daardoor zou worden, hoe moeizamer het bleek. Niet alleen vond hij het moeilijk om buiten de bewandelde paden te lopen, en zijn crew daarin mee te nemen, hij wist dondersgoed dat design doorslaggevend is met een film over aliens en ruimteschepen. Maar hij heeft zich er zonder kleerscheuren vanaf gebracht. Toch? Dat vindt Warner Bros. in ieder geval wel, want Villeneuve is momenteel bezig met zijn volgende sciencefictionfilm: Blade Runner 2049 die eind 2017 uitkomt.

 

 

 

 

[SPOILER]

 

 

De wereldreddende zin die General Shang in Dr. Banks oor fluisterde die Banks tegen Shang door de telefoon zei was: 'In war, there are no winners. Only widows.'

 

 

 

Please reload

Please reload