de   futurist

Je gids uit de toekomst

  • Facebook - White Circle
  • Twitter - White Circle
  • Instagram - White Circle

Sciencefictiontoneel, het bestaat

 
Wat niet veel mensen weten, is dat er naast de constante stroom van sciencefiction uit Hollywood ook in ons eigen land veel SF gemaakt wordt. En wel op het toneel. Verschillende vooral jonge makers zijn bezig met heel uiteenlopende SF-voorstellingen. Misschien ben jij als sciencefictionliefhebber minder vertrouwd met het medium theater en rijst de vraag of dit medium wel geschikt is voor het genre. Dit rijtje van (binnenkort) te bewonderen voorstellingen bewijst dat sciencefiction op het toneel heel goed mogelijk is.

 

 

De Hollanders - De Eersten

Te zien vanaf 23 maart

 

Beeld: Maartje Strijbis

De Hollanders maken hun tweede sciencefictionstuk samen met Spinvis. Hierin vertellen ze het verhaal van een bioloog, een arts en een wiskundige die zijn geselecteerd om deel uit te maken van een wetenschappelijk experiment. De rest van hun leven zullen ze vrijwillig doorbrengen in een ‘technotoop’: een volkomen van de buitenwereld geïsoleerde plek waar ze het gedrag van slimme algoritmes en robots in the wild observeren. Maar gaandeweg ontstaan er twijfels en vragen: wie programmeert nu eigenlijk wie? En kunnen ze nog ontsnappen aan deze nieuwe werkelijkheid? Hun enige houvast is de stem van een volautomatische koffiemachine die na verloop van tijd veel meer te melden heeft dan dat de latte macchiato gereed is.

 

Concept: De Hollanders
Tekst/compositie: Spinvis
Spel: Thomas Höppener, Imke Smit e.a. 

Regie: Joost van Hezik
Vormgeving: Roelof Pothuis
Dramaturgie: Aukje Verhoog

Foto: Maartje Strijbis
Fotobewerking: Bourne Design

 

 

 

Urland/Crew - EXPLORER/Prometheus ontketend

De Internet Trilogie deel II

Te zien vanaf 20 maart

 

EXPLORER/Prometheus ontketend is het tweede deel van de Internettrilogie die Urland maakt. Waar ze het in het eerste deel nog hadden over onze moderne technologieën, het vuur ons gebracht door Prometheus, gaan ze nu daadwerkelijk aan de slag met deze technologie. Doormiddel van een Motion Tracking System creëren ze live digitale beelden, waardoor een live geacteerde animatiefilm ontstaat. De voorstelling gaat over de utopie die ooit het internet was, maar die zich nu verder heeft ontwikkeld dan onze fantasie ooit voor mogelijk heeft gehouden. Het gaat over een wereld waar uiteindelijk de afwezigheid van het lichaam een immense inpakt heeft op ons bewustzijn. Niet alleen in deze voorstelling staat de techniek en de toekomst centraal maar in alles wat Urland doet. Alleen een bezoekje aan hun website voelt al aan als een wandeling door cyberspace.

 

 

Concept: Ludwig Bindervoet, Thomas Dudkiewicz, Marijn Alexander de Jong, Jimi Zoet en Eric Joris

Dramaturgie: Florian Hellwig

Productieleiding: Sarah Steeman (Urland) en Vicky Vermoezen (CREW)

Techniek: Koen Goossens (CREW)

Productie: Productiehuis Rotterdam en CREW

 

Julian Hetzel / Frascati Producties - The Automated Sniper

Te zien vanaf 7 maart

 

Foto: Thomas Lenden

 

 

Blote vuist – zwaard – kruisboog – geweer – raket – drone. Een daad van geweld is meer dan ooit eerder virtueel dan reëel. Wat doet deze afstand met ons? Oorlog en computergames zijn nauwelijks nog van elkaar te onderscheiden en de vijand is gereduceerd tot een paar pixels op een scherm. Julian Hetzel staat bekend om zijn beeldende voorstellingen over  confronterende onderwerpen. In The Automated Sniper kaart hij  ‘the gameification of violence’ aan. Een lezing over warfare wordt onder de ogen van het publiek letterlijk kapotgeschoten en mondt uit in een choreografie van angst. De twee performers worden live on stage beschoten door een operator met een op afstand bestuurbaar automatisch wapen dat boven het publiek hangt. De operator zit in een safe place in het Midden Oosten en is via een live internetverbinding aanwezig. The Automated Sniper is een lezing, moderne dans en een kritisch pamflet, maar ook een spannende game.

 

Concept & regie: Julian Hetzel

Dramaturgie: Miguel Angel Melgares

Machine Artiest: Hannes Waldschütz

Spel: Bas van Rijnsoever, Claudio Rietfeld, Ana Wild

Artistiek medewerker: Joachim Robbrecht

Dramaturgie Assistent: Luc Groen, Artun Alaska Arasli 
Technisch regisseur: Tymen Bergman

Kostuums: Karianne Hoederkamp

Licht: Nico de Rooij

 

Tg Tiefschnee - Most trees are Blue

Nu op tour

 

Tg Tiefschnee combineert sciencefiction met cabaret, een combinatie die je niet zo vaak ziet. Twee aliens landen op aarde om een B&B te beginnen om zo de mens te kunnen bestuderen. Maar voor ze dit doen moesten ze eerst leren wat het is om mens te zijn. In een aantal komische dialogen komen ze er achter dat de mens alles behalve logisch denkt en hoeveel impact het hebben van gevoelens eigenlijk heeft. Ook bevinden ze zichzelf in het dilemma van de vreemdeling, die eigen gebruiken en gewoontes los moet laten en totaal overnieuw moet beginnen in een samenleving waar de norm is te zijn als alle anderen.

 

 

Regie: Merel van Huisstede
Tekst: Rinske Bouwman
Spel: Sijmen de Jong en Jörgen Scholtens
Vormgeving: Dirk Sonneveld
Techniek: Marieke Jongenelen
Productie / Publiciteit: Nienke Pien

 

Marijn Brussaard - Blue

Nu op tour

 

Beeld: Bas de Brouwer

 

 

Evenals Urland gaat Marijn Brussaard aan de slag met de technologie. In deze productie - die het midden houdt tussen een theatervoorstelling en een video-installatie - wordt er met ons via het scherm gecommuniceerd en verdwijnen we langzaam in een digitale wereld die moeilijk van de echte te onderscheiden is. We zien Marijn in projecties en als enorme avatar, door alles druipt het verlangen naar gezien worden en echtheid, een bijna onbereikbaar streven zo lijkt het, met uiteindelijk de terugkeer naar de natuur. Door het sterke gebruik van muziek en film is Blue een trip met een onwerkelijk ritme, die onder je huid gaat zitten als een stiekem ingeplante cyberchip. 

 

Concept & performance: Marijn Brussaard met medewerking van Barnaby Luke Savage 

Eindregie: Bianca van der Schoot 

Tekst: Coen Cornelis 

Lichtontwerp: Wouter Versteege 

Coaching: Quirine Racké, Helena Muskens 

Publiciteitsbeeld & 3D animaties: Thomas de Rijk 

Scènefoto's: Bas de Brouwer 

 

 

 

 

  

Please reload

Please reload