de   futurist

Je gids uit de toekomst

  • Facebook - White Circle
  • Twitter - White Circle
  • Instagram - White Circle

De Eersten: een les voor Elon Musk

Gaan sciencefiction en theater goed samen? O jazeker. Althans, als het aan De Hollanders ligt wel. De Eersten is een stuk over drie mensen - bionauten - die leven in een biotoop, een geïsoleerde ruimte. Zij zijn de zevende generatie die daar opgroeit en wachten net als hun voorgangers op het moment dat het zegel wordt verbroken. Het moment dat ze worden opgehaald door de buitenwereld die dan weer bewoonbaar is. Het moment waarop ze hun rol in het voortbestaan van de mensheid hebben vervuld. Bij één van de bionauten slaat echter twijfel toe: is de buitenwereld echt onbewoonbaar? Hij krijgt rare dromen en doet een vreselijke ontdekking. En dan blijkt KOFAP, het kunstmatig intelligente besturingssysteem, ook nog eens te liegen.

 

 

 Foto: Maartje Strijbis

 

Het verhaal begint bij een begrafenis van - waar we niet veel later achter komen - de moeder. Het is door dialogen dat de situatie ons duidelijk wordt en het is door dialogen dat de relatie tussen de drie bionauten zich ontvouwt. Het zijn twee broers (onvruchtbaar) en een zus, door de computer geselecteerd en dus niet bloed gerelateerd. De zus start de procedure voor de eerste zwangerschap van wederom geselecteerd zaad uit een compleet DNA-archief. Met zijn drieën bepalen ze de eigenschappen, kleur haar, kleur ogen, lengte. En zo beginnen ze aan de achtste generatie die zal opgroeien met de missie de mensheid te redden van die uiterst giftige buitenwereld.

 

Het hele stuk speelt zich af in de woonkamer van de biotoop. Die is simpel doch futuristisch ingericht. Er staat geen meubelstuk te veel. Ook de kleding van de bionauten is eenvoudig en wit met hier en daar een hipstertrekje. Bovenin is een halve cirkel van lichtbalken die de communicatie van KOFAP uitbeeldt. Het is een duidelijk spel met licht en schaduw. Deze vormgeving zorgt voor een geloofwaardige atmosfeer, waardoor we ons makkelijk mee laten voeren in de geconstrueerde werkelijkheid.

 

Tijdens de begrafenis beginnen de bionauten te zingen, klassiek, opera-esque. Zo hoog en zuiver, dat er vast een bandje meespeelt. Toch? Toch niet. Op de meest dramatische momenten zwelt het zingen weer aan, weer hoog, weer zuiver. Ze zingen de oude Stabat Mater die niet erg sciencefiction is, maar wel goed bij de existentiële crises past die de bionauten ondergaan.               Een lichtpuntje in het geheel is KOFAP. Een speciale rol die is weggelegd voor niemand minder dan Erik de Jong a.k.a. Spinvis. We herkennen zijn stem direct. Hij leidt de procedures, verzamelt data en doet oefeningen met de bionauten: ‘associeer snel: moeder’. Hiermee komt er wat humor in het spel en wordt het minder zwaar.

 

 

Het theaterstuk is gebaseerd op een onderzoek uit de jaren negentig, waarbij een groep onderzoekers zich daadwerkelijk liet opsluiten om te kijken of ze kunnen overleven zonder de buitenwereld. De gedachte dat het straks de kinderen van kinderen van kinderen van kinderen kunnen zijn die enkel geleid worden door wat hun voorgangers en computers vertellen, is niet heel gek. En dat er dan uiteindelijk iemand is die éérst wil zien, dan geloven, is ook logisch.

 

Is dit een blik in de toekomst? Eentje waarin mensen slechts in biotopen kunnen overleven met behulp van besturingssystemen die ons een hoopvolle toekomst voorliegen, omdat we anders aan depressie en zelfmoord ten onder gaan? We sluiten het niet uit. Misschien dat Elon Musk nog wat van KOFAP kan leren.  

 

 Foto: Maartje Strijbis

 

De Hollanders speelden al eerder samen met Spinvis met de voorloper van dit stuk genaamd De Laatsten. Hierin vieren de laatste vijf mensen een feest. 

          De Hollanders is een gezelschap van acteurs dat zich laat inspireren door de wisselwerking van toneel, muziek, literatuur en dialoog. De Eersten wordt gespeelt door Thomas Höppener, David van Uuden en Imke Smit.

 

 

Ga dat zien!

 


vrijdag 31 maart in Theater ins Blau, Leiden

zaterdag 01 april in De Lieve Vrouw, Amersfoort

donderdag 06 april in Theater Concordia, Enschede

vrijdag 07 april in Theater Bouwkunde, Deventer

zaterdag 08 april in De Weijer - cultureel centrum boxmeer, Boxmeer

woensdag 12 april in Junishoff, Wageningen

donderdag 13 april in Schouwburg Amstelveen, Amstelveen

zaterdag 15 april in Theaters, Tilburg

zaterdag 22 april in Hoge Woerd, De Meern

dinsdag 25 april in Hof 88, Almelo

woensdag 10 mei in Toneelschuur, Haarlem

donderdag 11 mei in Toneelschuur, Haarlem

woensdag 17 mei in Theater aan het Spui, Den Haag

 

 

 

Please reload

Please reload