de   futurist

Je gids uit de toekomst

• Facebook - White Circle
  • Twitter - White Circle
  • Instagram - White Circle

Review: Ursula Visser - Terra Nova

In mei kwam het korte sciencefictionverhaal Terra Nova van Ursula Visser uit bij ebook platform The Black Sheep IndieDat konden we niet aan ons voorbij laten gaan, zeker niet bij een auteur die Ursula heet.

Het is 2020 en het gaat slecht met de aarde. Superslecht. Gelukkig wordt de bewoonbare maar kille planeet Centurion ontdekt, en gelukkig zijn er mensen onderweg om die te bewonen, want in 2035 is het einde verhaal. Voor de aarde althans. Terra Nova speelt zich twee eeuwen later af. De mensheid woont nog steeds op Centurion en op de aarde heerst een Totale Ban. Niemand mag ernaartoe. Maar daar trekt een klein groepje wetenschappers - het Geheime Genootschap - zich niks van aan. Zij zijn wel benieuwd of de aarde inmiddels weer is hersteld en of de regeneratiebacterie die hun betovergrootouders tweehonderd jaar geleden achterlieten al iets heeft uitgehaald. Daar komen we aan het eind van het verhaal achter.

Degene die op onderzoek uitgaat is de bio-androïde PT1 - later Peety Huisman genoemd - en ze neemt een stel mysterieuze eieren mee. PT1 is gemaakt door wetenschapper Yra Huisman die met de juiste combinatie biologie en technologie een androïde met gevoel probeert creëren. De eieren waar PT1 op past, kunnen gezien worden als een test om te kijken of er al dan niet moederlijke gevoelens naar boven komen drijven. Een soort Turing test. Zo zitten er meer interessante gegevens in het verhaal. Tijdens het ruimtereizen verkeren de eieren en de wetenschappers bijvoorbeeld in een tijdelijke vorm van 'staïs': ze leven wel maar hun lichamen verouderen en ontwikkelen zich niet. Dit bestaat echt. Wetenschappers zijn momenteel bezig om ook bij mensen hun metabolisme stil te leggen zodat je niet verouderd tijdens een lange, hele lange winterslaap, maar wel (gezond) wakker wordt.

Opvallend is dat dit sciencefictionverhaal fantasy-elementen bevat. Iets dat wel vaker voorkomt, maar toch nog steeds blijft verrassen. Lezen dus!

Terra Nova is voor slechts € 0,99 als ebook te koop bij The Black Sheep Indie!

Over Ursula Visser

Je kunt haar kennen van Het Atria Project (verschenen in 2016 bij Brave New Books): een sciencefantasyboek over leugens, intriges en illusies, over andere planeten en vorige levens. Nog geen jaar later kwam het vervolg De Vloek van Bedaron uit. Ook in deze boeken worden verschillende genres 'gemengd', wat redelijk nieuw is bij Nederlandse literatuur. Terra Nova zal samen met het korte verhaal Transporter in het Engels worden vertaald. Momenteel is ze met het fantasyverhaal The Dragon Queen bezig en in 2018 zal nog een nieuw boek verschijnen. En dan te bedenken dat ze vroeger automonteur wilde worden! Eentje om in de gaten te houden dus, die Ursula. Volg haar website, volg haar op Facebook, volg haar fanpage op Hebban, volg haar op The Black Sheep Indie, maar volg haar liever niet naar huis.

Lees hier het interview met Ursula Visser op The Black Sheep Indie.

Over The Black Sheep Indie

The Black Sheep Indie is een self-publishing platform dat independent (Indie) auteurs in de gelegenheid stelt snel, eenvoudig, koste- en risicoloos een eBook uit te geven. En ze daarnaast ook nog eens te ondersteunen bij de marketing en verkoop van het eBook. Zo houden schrijvers meer tijd over om te doen wat ze echt leuk vindt: Schrijven!

Please reload

Please reload