Je gids uit de toekomst

• Facebook - White Circle
  • Twitter - White Circle
  • Instagram - White Circle

Science Fiction boekbespreking: Cixin Liu's Three Body Problem | Veelzijdige hemelmechanica

Geeks, zoute sticks, yoghurtgums en sciencefictionliteratuur. Voor De Futurist bespreekt de Science Fiction Boekenclub hun laatst gelezen werk. Deze keer: Cixin Liu’s The Three Body Problem (三体).

Je zou het niet zeggen, maar het merendeel van de Science Fiction Boekenclub begrijpt weinig van wiskundige formules. Cixin Liu’s The Three Body Problem schurkt tegen hard sci-fi aan, waarin nauwgezette technologische processen een belangrijke rol spelen. Zelfs de titel van het boek slaat op een wiskundig vraagstuk uit de zogenaamde hemelmechanica; het drielichamenprobleem. Toch bevat Liu’s Hugo-award-winnende boek genoeg voor minder tech-savvy lezers.

The Three Body Problem gaat over het ontstaan van ideologieën, welke invloed zij uitoefenen op het gedrag van grote groepen mensen en hoe de mensheid reageert op contact met buitenaards leven. Het plot ontvouwt zich schoksgewijs vanaf de Chinese culturele revolutie tijdens de jaren zestig van de twintigste eeuw tot aan het heden, waarin het leven van vooraanstaande wetenschapper Ye Wenjie wordt gevolgd. Zij legt uiteindelijk contact met de Trisolarians, buitenaardse wezens, met alle gevolgen van dien. Ondertussen vraagt de in nano-tech gespecialiseerde wetenschapper Wang Miao zich af waarom de slimste wetenschappers op aarde gek worden en onder verdachte omstandigheden sterven. Wat volgt is een ontdekkingstocht, waarin hij leert over de geschiedenis van de Trisolarians, maar ook ontdekt dat hun invloed op aarde gevaarlijke vormen heeft aangenomen.

The Three Body Problem is een slim boek dat zich met een what-if-vraag - wat gebeurt er na contact met buitenaardse wezens? - beschouwend manifesteert, maar ook actiescènes bevat en een personage durft op te voeren dat regelrecht uit een hard-boiled detective lijkt te komen. Veelzijdig is het sleutelwoord. Het boek leest goed door en speelt met boeiende vraagstukken, zoals; welke rol speelt wetenschap in een samenleving, is wetenschap een religie en wat zijn de gevolgen van contact met buitenaards leven? Wanneer er een machtige cult ontstaat die de Trisolarians wil helpen bij hun plannen, worden de parallellen met de Chinese culturele revolutie, maar ook die met ideologische oorlogen van alle tijden duidelijk. Liu weet het goed te verpakken op een originele manier. De scènes waarin Wang in een VR-spel belandt, en via het oplossen van raadsels steeds meer van het mysterie ontrafelt, kan op unanieme goedkeuring van de boekenclub rekenen.

Hoewel de groep vooral positief is, zijn er ook minpunten. ‘De personages bleven allemaal toch iets te vlak, te stereotiep, of te rationeel.’ vond iemand. Ook kwam de geloofwaardigheid van het plot alsook die van de handelingen van personages er niet altijd goed vanaf. Inherent aan what-if- en sci-fi-boeken misschien, maar de vraag ‘Zou je dat echt zo doen?’ ging vaak over tafel. Het feit dat het boek überhaupt veel vragen oproept, leidt dan wel weer tot een levendige discussie over het nut of het gevaar van contact met buitenaards leven, een stuk leuker dan het oplossen van wiskundige vraagstukken.

Cijfer: 7.9

De volgende boekbespreking gaat over:

Paolo Bacigalupi - The Windup Girl